A prayer's Gate

....Even when I walk through a dark valley, I fear no harm for you are at my side; your rod and staff give me courage....

Saturday, September 03, 2005

Syahadat Panjang

Aku percaya akan satu Allah,
Bapa yang mahakuasa,
Pencipta langit dan bumi,
Dan segala sesuatu yang kelihatan dan tak kelihatan.

Dan akan satu Tuhan Yesus Kristus,
Putera Allah yang tunggal.
Ia lahir dari Bapa sebelum segala abad.
Allah dari Allah,
Terang dari terang,
Allah benar dari Allah benar.
Ia dilahirkan, bukan dijadikan,
Sehakikat dengan Bapa,
Segala sesuatu dijadikan oleh-Nya.

Ia turun dari surga untuk kita, manusia,
Dan untuk keselamatan kita.
Dan Ia menjadi daging oleh Roh Kudus dari Perawan Maria, dan menjadi manusia.
Ia pun disalibkan untuk kita.

Waktu Pontius Pilatus,
Ia wafat kesengsaraan dan dimakamkan.
Pada hari ketiga Ia bangkit menurut Kitab Suci.

Ia naik ke surga,
Duduk di sisi Bapa.
Ia akan kembali dengan mulia,
Mengadili orang yang hidup dan yang mati.
Kerajaan-Nya takkan berakhir.

Aku percaya akan Roh Kudus,
Ia Tuhan yang menghidupkan.
Ia berasal dari Bapa dan Putera,
Yang serta Bapa dan Putera disembah dan dimuliakan.
Ia bersabda dengan perantaraan para nabi.

Aku percaya akan Gereja yang satu, kudus, katolik, dan apostolik.
Aku mengakui satu permandian akan penghapusan dosa.aku menantikan kebangkitan orang mati,
Dan hidup di akhirat.

Amin.

4 Comments:

Blogger damar suryo said...

thanks...
aku nyari di madah bakti yang baru kok nggak ketemu ya..apa aku yang bodoh nyarinya...hehehehhe

bene

8:17 PM  
Blogger Lia said...

Makasih, akhirnya bisa ngprint nih doa

7:47 AM  
Blogger Unknown said...

makasih yaa karna share doa nyaa 😇 shalom .

7:20 PM  
Blogger emanuelgantenk said...

Makasih,walau ada beberapa kata yg ga sesuai sama di Puji Syukur

9:58 AM  

Post a Comment

<< Home